Søndag 5. maj BILER & KAFFE og UDSTILLINGSVÆRELSE EKSTRA ÅBENT (10-00) - 14. maj (Kristi Himmelfartsdag) UDSTILLING LUKKET
Gå til opgørelse Sælg min bil

Jaguar XK120

Jaguar XK120 er en sportsvogn produceret af Jaguar mellem 1948-1954. Det var Jaguar's første sportsvogn siden SS 100, som stoppede produktionen i 1940. XK120 var tilgængelig som en åben 2-personers og roadster på London Motor Show i 1948, som en udstillingsbil for den nye Jaguar XK motor. Displaymodellen var den første prototype, som var næsten identisk med produktionsbilerne. Roadsteren var en succes, så William Lyons (Jaguar grundlægger og designchef) besluttede at sætte den i produktion. Begyndende i 1948 havde de første 242 biler trærammede åbne topersoners stel med aluminiumspaneler. I begyndelsen af ​​1950'erne skiftede produktionen til det 1cwt eller 51 kg tungere helt stål. "120" har fået sit navn fra aluminiumsbilernes tophastighed på 120 mph, hvilket gør den til verdens hurtigste produktionsbil på tidspunktet for lanceringen. I 1949 blev den første produktions-roadster leveret til Clark Gable. I sidste ende var XK120 tilgængelig i to åbne versioner, først som en åben tosædet (kendt i USA som roadsteren), derefter som en Drophead Coupe (DHC) i 1953; og i 1951 også som en lukket (eller fast hoved) coupé (FHC). Den 30. maj 1949, på den tomme motorvej Ostend-Jabbeke i Belgien, opnåede en prototype XK120 et gennemsnit på 132.6 mph i modsatte retninger. I 1950 og 1951, på en oval bane i Frankrig, kørte XK120 roadstere i gennemsnit over 100 mph i 24 timer og over 130 mph i en time. I 1952 satte en FHC adskillige verdensrekorder for hastighed og distance i gennemsnit 100 miles i timen over en uge. Roadstere havde også succes i racerløb og rally.

De første roadstere blev bygget mellem slutningen af ​​1948 og begyndelsen af ​​1950. Fra og med modelåret 1950 blev alle efterfølgende XK120'ere masseproduceret med stålpressede stel. DHC- og FHC-versionerne, der var mere luksuriøst indrettede end roadsters, havde optræksvinduer og også træfiner på instrumentbrættet og indvendige dørkapper. Med aluminiums cylinderhoveder og SU-karburatorer med dobbelt sidetræk, var den dobbelte overliggende knastaksel 3.4L straight-6 XK-motor relativt avanceret for et datidens masseproduceret køretøj. Med et standard kompressionsforhold på 8:1 udviklede den 160 hk med 80 oktan brændstof. De fleste af de tidlige biler blev eksporteret; 7:1 lavere kompression version med reduceret ydeevne, var bestemt til det britiske marked. Det Jaguar fabrikken forsynede medierne med roadsters med højere kompressionsforhold. Journalister var i stand til at teste modellens optimale ydeevne i Belgien på en lang, lige vejstrækning mellem Jabbeke og Oostende. XK-motorbasedesignet (senere ændret til 3.8 og 4.2 liters versioner) eksisterede indtil slutningen af ​​1980'erne. Alle XK120'ere havde uafhængig torsionsstang foran, semi-elliptiske bladfjedre bagtil, recirkulerende kuglestyring, teleskopisk ratstamme og allround 12'' tromlebremser, der var tilbøjelige til at blive slidt. Nogle biler var udstyret med tromlebremser i aluminium for at forhindre slid. Roadsters' lette kanvastop og aftagelige sideskærme gemt ude af syne bag sæderne, og dørene i barchetta-stil havde ingen udvendige håndtag; i stedet var der en intern træksnor, der var adgang til gennem en klap i sideskærmen. Forruden kan fjernes for at erstatte den med aeroskærme. Drophead Coupe (DHC) havde en polstret, foret kanvas top, som blev foldet ind på agterdækket bag sæderne, når den var trukket tilbage, og rullevinduer med åbningslys. Den flade glas 2-delt forrude er anbragt i en stålramme, der var integreret med karosseriet og malet i samme farve. Dashboards og dørhætter i både DHC og FHC var træfineret, mens de mere spartanske roadstere var betrukket med læder. Alle modeller havde aftagelige spatser over de bageste hjulkasser, hvilket forbedrede det strømlinede udseende. På biler med valgfri center-lock wire hjul, var spattene udeladt. Fra 1953 var kromtrådshjul valgfrit. Ud over wirehjulene havde Special Equipment-versionen (kaldet M-version i USA) mere kraft, stivere affjedring og en dobbelt udstødning.

I november 1949 testede The Motor magazine en XK120 roadster. Denne præproduktionsbil registreret som HKV 455, var den første prototype, der blev bygget. Det var også modellen fra London Motor Show fra 1948. I testen havde bilen et kompressionsforhold på 8:1, udstyret med en bundplade, kaleche og sideskærme installeret. Magasinet rapporterede en tophastighed på 124.6 mph, acceleration fra 0 til 60 mph på 10.0 sekunder og et brændstofforbrug på 19.8 miles per imperial gallon.

Køb klassikeren Jaguar XK120

finde en Jaguar XK120, der passer til dig, er den første prioritet. Søgningen efter din drømmebil starter ofte online. ERClassics har gjort alt, hvad de kan for at give dig en idé om bilerne, så hver bil på vores egen side er forsynet med en fotoreportage, 360 graders billeder, en video og baggrundsinformation om bilen kan findes. Vil du hellere se bilen fysisk? Så kan du besøge vores showroom i Waalwijk, Holland. Tjek vores hjemmeside for åbningstider.

Køb klassikeren Jaguar XK120

Høj kvalitet Jaguar XK120 klassisk bil hos E&R Classics

Alle klassiske biler, der tilbydes af os, inklusive Jaguar XK120, kontrolleres mod en liste med 125 point. Denne vurdering udføres af en af ​​vores egne teknikere. At levere klassiske biler, der er i perfekt stand, er af stor betydning for ERClassics. De klassiske biler, vi tilbyder, er derfor af høj kvalitet. Hvis du gerne vil have mere information om vedligeholdelse af en klassisk bil, eller hvis du undrer dig over, hvad mekanik på klassiske autoværksteder laver, så klik link..

Byt ind eller sælg din Jaguar XK120 klassisk bil

Hos ER Classics kan du købe en Jaguar, men vi tilbyder også mulighed for at sælge din nuværende klassiske bil eller at bytte den ind. Ønsker du mere information om salg eller handel med din klassiske bil, så kontakt en af ​​vores klassiske bileksperter. Du kan naturligvis også besøge vores showroom for at diskutere mulighederne

Sælg eller byt i klassikeren Jaguar XK120?

Vedligeholdelse på en klassisk bil

Selvfølgelig har enhver bil brug for vedligeholdelse, og det kan nogle gange ske, at noget skal repareres. Det er ikke anderledes for en klassisk bil. Fordi du godt kan lide at holde din klassiske bil i top stand, er en god garage vigtig. Ethvert værksted kan give dig vedligeholdelse, men nogle gange har du bare brug for den ekstra smule specialitet, så kan du vælge at tage din klassiske bil med på et klassisk bilværksted, hvor de fokuserer på 1 mærke eller type klassisk bil. Mekanikerne arbejder ofte med de samme klassiske biler og har således specialiseret sig i vedligeholdelse eller reparationer på det specifikke køretøj.

 

ER Classics har den rigtige klassiker Jaguar XK120 til dig!

Klik her for vores lager

Hvad er fordelene ved at købe en Jaguar XK120 classic hos ER Classics?

- Stort udvalg af Jaguar klassikere til salg
- Alle klassiske biler er blevet grundigt tjekket af vores eget værksted
- Eget værksted med 20 mekanikere
- Registrering og eftersyn
- Verdensomspændende transport til døren
- Høj kvalitet og service
- Indbyttemuligheder
- Kunder vurderer os med en 8.9

Europas nummer 1 online klassiske bilforhandler

Hvis du leder efter en smuk ny Jaguar XK120, vil du blive assisteret af en af ​​vores egne klassiske bileksperter. ERclassics har siden 2008 specialiseret sig i køb og salg af klassiske biler og kan med rette kalde sig Europas nummer 1 online klassiske bilforhandler.