27. april (Kongens Dag) UDSTILLINGSVÆRELSE LUKKET - 1. maj (Arbejdernes dag) UDSTILLINGSROOM ÅBENT - Søndag 5. maj EKSTRA ÅBENT (10-00)


Ernest Praag

Mit navn er Ernest Praag, ejer og direktør for E&R Classics. Efter mine studier på HEAO i Breda begyndte jeg at arbejde som marketingchef i et postordrefirma. Efter 10 år købte jeg aktier i virksomheden og gik videre til stillingen som daglig leder. I 2006 besluttede jeg at sælge mine aktier, og jeg forvandlede min klassiske bilhobby til mit job.

Væksten af ​​ERClassics gennem årene
Jeg grundlagde ERClassics i 2008, som vi startede med i en lille bygning i Kaatsheuvel. I den indledende fase havde vi 3 segmenter: bryllupsleje af klassiske biler, salg af klassiske biler og det tilhørende klassiske autoværksted. I 2010 flyttede vi til Dongen, hvor vi er gået fra 1 bygning til 6 bygninger gennem årene på grund af vækst. På grund af trængselen besluttede vi i 2011 at stoppe bryllupsudlejningen og fokusere helt på salget af klassiske biler og vores værksted.

500 klassiske biler og youngtimers på lager
I begyndelsen af ​​2014 blev denne smukke ejendom i Waalwijk ledig, og jeg købte den. Vi har flyttet alt og her kommer de smukke klassikere endnu bedre til deres ret. I mellemtiden har vi 3 bygninger i Waalwijk, for ellers er der for lidt kapacitet til mængden af ​​biler. Vi har i øjeblikket 500 klassiske biler og youngtimers på lager.

Ron (værkstedsleder) og jeg har arbejdet sammen siden starten af ​​E&R Classics i 2008. Efter alle disse år går det stadig fantastisk. Det kan vi være stolte af. Derudover er jeg stolt over, at vi er et behageligt, hårdtarbejdende team, som alle deler den samme passion for klassiske biler.

Min allerførste bil var en knaldgul Honda Civic 1. type fra 1973. Den kostede dengang 750 gylden, som nu er omregnet til omkring 330 euro. Jeg var meget glad for denne bil og kørte meget i den, men efter et stykke tid begyndte den at bruge olie. Ikke bare lidt olie, men omtrent lige så meget som det plejede at bruge benzin. Jeg havde derfor beholderne med olie bagerst i bagagerummet til at fylde på, når det var nødvendigt. Jeg fandt et fuldt restaureret eksempel i Belgien i 2018 og gav det en fin plads i min egen samling.

Min drømmebil er en Bentley Speed ​​Six fra 1930
Min absolutte drømmebil er en Bentley Speed ​​Six fra 1930 i British Racing Green. Derudover tænker jeg også en Jaguar E-type serie 1 flatfloor udvendig motorhjelmlås fra 1961 er en fantastisk smuk klassiker. Jeg kan lide Jaguar bedst i gunmetalgrå med blåt interiør.

Antag, at du skulle give nogen et lift. Hvem skulle det være og hvorfor?
Der er mange mennesker, jeg gerne vil give et lift til, for det skulle vi leje en klassisk bus...

På grund af min kærlighed til musik ville jeg vælge Bruce Springsteen. Da jeg var 18 år gammel (for lang tid siden), var min første koncert Bruce Springsteens Tunnel of Love-turné. Indtil i dag er det den bedste koncert, jeg nogensinde har oplevet. Ud over den grænseløse energi og musikalske kvaliteter er jeg gennem årene kommet til at værdsætte sangteksterne (alle skrevet af ham) og den måde, livsspørgsmål fortolkes i musik og tekster endnu mere.

På grund af min kærlighed til sport ville jeg (posthumt) vælge Johan Cruijff. Jeg tror, ​​at dette ikke behøver yderligere forklaring.

Hvad er dit bedste bilrelaterede minde?
Jeg købte min første klassiske bil, da jeg var 18 år gammel. Jeg ville faktisk købe en Chevrolet Bel Air fra 1957, men som studerende havde jeg ikke råd til det. Så jeg købte en Opel Olympia Rekord P1, som var den mest ens i model, og jeg havde råd til det. Jeg restaurerede den klassiker fuldstændig med hjælp fra en ven, og vi tog endda på ferie med den til Belgien, Tyskland og Frankrig. Det havde vi det rigtig sjovt med, både mens vi arbejdede på bilen og på ferien. Jeg syntes den bedste detalje var det (originale) rullegardin, som man kunne trække op foran køleren ved at trække en kæde i instrumentbrættet. Dette var beregnet til at varme motoren i Opel hurtigere op om vinteren.

Hvad gør en arbejdsdag hos ERClassics så sjov for dig?
Da jeg åbner dørene til ERClassics showroom om morgenen, mødes jeg af en let lugt af olie og benzin. En duft, man indsnusser som bilentusiast. Så tænder jeg lyset, og hundredvis af klassiske biler og unge-timere, hver af deres uovertrufne skønhed i farve, krom, gummi og design, skinner mod mig. Hvilken dejlig velkomst hver dag. Så drikker vi en kop kaffe med gruppen, vi griner af hyggelige historier og så arbejder vi på vores hobby, og vi gør vores yderste for at sikre tilfredse kunder. Jeg har været i stand til at gøre min hobby til mit arbejde, hvor er det smukt!

Oldtimers har en særlig betydning for mig
Veteranbiler har altid haft en særlig betydning for mig. Jeg nyder stadig hver dag den klassiske skønhed, som disse biler hver især har at tilbyde os, teknologien, som de er sat sammen med og selvfølgelig den smukke unikke lyd, de producerer.

www.ernestpraag.com